
Rozkład zajęć- Rytmika
Zajęcia odbywają się we wtorki i piątki
Prowadząca: Natalia Rogalska
Oprac. Natalia Rogalska
ROCZNY PLAN PRACY
RYTMIKA W PRZEDSZKOLU
Spis treści:
1. Cele ogólne.
2. Cele szczegółowe dla każdej grupy wiekowej.
3. Orientacyjny, roczny plan pracy w każdym miesiącu dla każdej grupy wiekowej.
CELE OGÓLNE
Zajęcia rytmiki w przedszkolu mają na celu ogólny rozwój psychofizyczny dziecka poprzez
muzykę i zabawę. Dzieci zapoznają się stopniowo z wszystkimi elementami dzieła muzycznego
(melodyka, harmonika, rytmika, agogika, artykulacja, dynamika, kolorystyka) na poziomie
dostosowanym do ich wieku i zainteresowań. Wszelkie ćwiczenia i zabawy rozwijają
wyobraźnię, pamięć, kształtują postawę współpracy, sprzyjają skupieniu oraz wpływają na
prawidłową postawę ciała, koordynację i ogólny rozwój fizyczny dziecka.
Ogólne zagadnienia muzyczne wprowadzane podczas zajęć rytmiki:
1. Uwrażliwienie na zmiany wysokości dźwięku.
2. Uwrażliwienie na zmiany dynamiczne w muzyce.
3. Uwrażliwienie na zmiany tempa w muzyce.
4. Rozwijanie poczucia rytmu, metrum – powtarzanie, wyodrębnianie i zapamiętywanie
wartości rytmicznych bądź całych tematów rytmicznych.
5. Określanie charakteru słyszanej muzyki.
6. Improwizacja ruchowa do muzyki.
7. Wprowadzenie konkretnych sygnałów muzycznych, które zastępują polecenia słowne.
8. Wprowadzenie piosenek z literatury dziecięcej, tańców ludowych oraz różnych
przykładów z literatury muzycznej różnych epok.
9. Zagadnienie formy muzycznej (głównie na podstawie piosenek).
10. Rozpoznawanie oraz gra na instrumentach perkusyjnych.
Ogólne zagadnienia z zakresu rozwoju fizycznego:
1. Prawidłowe wykonanie chodzenia, biegu, galopu, podskoków, cwału, kroku odstawno-
dostawnego, skoków obunóż.
2. Umiejętność ustawienia się w kole, szeregu i rzędzie, w parach oraz rozsypce.
3. Rozwijanie prawidłowej emisji głosu.
CELE SZCZEGÓŁOWE DLA KAŻDEJ GRUPY WIEKOWEJ
Wskazują konkretne zagadnienia oraz ich zakres
1. Trzylatki
Zagadnienie Zakres
Wysokość dźwięku Rejestr wysoki oraz niski
Dynamika Muzyka głośna oraz cicha
Tempo Muzyka wolna oraz szybka
Akcent muzyczny Reakcja na mocny dźwięk
Rytmika Miarowe poruszanie się w tempie muzyki; próby
powtarzania klaskaniem bardzo krótkich tematów
rytmicznych złożonych z ćwierćnut i ósemek
Improwizacja ruchowa Swobodna improwizacja
Sygnały muzyczne Reakcja na kilka sygnałów
Piosenki Rozpoznawanie melodii kilku piosenek; próby śpiewu
Przykłady literatury
muzycznej
Kilka przykładów muzyki ilustracyjnej
Rozpoznawanie i gra na
instrumentach perkusyjnych
Zapoznanie z instrumentami i ich brzmieniem; pojedyncze
próby gry na instrumentach
Koordynacja ruchowa Wykonanie chodzenia, galopu i biegu
Ustawienia przestrzenne Ustawienie w kole, szeregu, rzędzie, małych grupach,
rozsypce
Emisja głosu Proste ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i dykcyjne
2. Czterolatki
Zagadnienie Zakres
Wysokość dźwięku Rejestr wysoki, średni i niski oraz stopniowe zmiany
rejestru
Dynamika Muzyka głośna, cicha oraz stopniowe zmiany natężenia
Tempo Muzyka wolna, szybka oraz stopniowe zmiany tempa
Akcent muzyczny Reakcja na mocny dźwięk
Rytmika Powtarzanie i wykonanie krótkich tematów rytmicznych
złożonych z ćwierćnut, ósemek i półnut
Improwizacja ruchowa Swobodna improwizacja; improwizacja w parach i grupach
Sygnały muzyczne Reakcja na kilka sygnałów
Piosenki Rozpoznawanie i śpiew kilku piosenek
Tańce ludowe Wprowadzenie dwóch/trzech tańców ludowych
Przykłady literatury
muzycznej
Kilka przykładów muzyki ilustracyjnej
Rozpoznawanie i gra na
instrumentach perkusyjnych
Rozpoznawanie poszczególnych instrumentów i ich
brzmienia; próby gry na instrumentach
Koordynacja ruchowa Wykonanie chodzenia, galopu, biegu, podskoków,
balansowania, cwału
Ustawienia przestrzenne Ustawienie w kole, w dwóch kołach (jedno wewnętrzne,
drugie zewnętrzne), szeregu, rzędzie, małych grupkach,
rozsypce
Emisja głosu Ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i dykcyjne oparte
również na słowach, np. z piosenek
3. Pięciolatki
Zagadnienie
Zakres
Wysokość dźwięku Rejestr wysoki, średni i niski oraz stopniowe zmiany
rejestru
Dynamika Muzyka głośna, cicha oraz stopniowe zmiany natężenia;
wprowadzenie pojęć określających dynamikę - forte i piano
Tempo Muzyka wolna, szybka oraz stopniowe zmiany tempa;
wprowadzenie dwóch wybranych pojęć określających
agogikę (np. allegro i largo)
Akcent muzyczny Wprowadzenie pojęcia akcent muzyczny
Artykulacja Dźwięki płynne i odrywane
Rytmika Powtarzanie i wykonanie tematów rytmicznych złożonych
z ćwierćnut, ósemek, półnut oraz grup rytmicznych –
synkopa i ćwierćnuta z kropką ósemka;
rozpoznawanie metrum 2/4, 3/4, 4/4
Improwizacja ruchowa Swobodna oraz kierowana improwizacja; improwizacja
w parach i grupach
Sygnały muzyczne Reakcja na wszystkie sygnały muzyczne
Piosenki Rozpoznawanie i śpiew piosenek
Tańce ludowe Wprowadzenie trzech/czterech tańców ludowych
o wyższym stopniu trudności
Przykłady literatury
muzycznej
Kilka przykładów muzyki ilustracyjnej oraz absolutnej
Forma muzyczna Wprowadzenie (na podstawie piosenek) formy ABA oraz
pojęć takich jak zwrotka, refren, powtórzenie
Rozpoznawanie i gra na
instrumentach perkusyjnych
Rozpoznawanie poszczególnych instrumentów i ich
odgłosów; gra na instrumentach
Koordynacja ruchowa Wykonanie chodzenia, galopu, biegu, podskoków,
balansowania, cwału, kroku odstawno-dostawnego
Ustawienia przestrzenne Ustawienie w kole, w dwóch kołach (jedno wewnętrzne,
drugie zewnętrzne), szeregu, rzędzie, małych grupkach,
rozsypce